Monaco – dincolo de cazinouri și mașini scumpe (Excursie de o zi în Monaco)

În zilele noastre, Monaco e asociat cu termeni precum ”lux”, ”opulență”, ”casino”, ”cel mai scump metru pătrat” și ”mașini scumpe”, iar la o primă impresie nici nu putem spune altceva. Atunci când cobori din autobusul care te duce din Nice în Monaco, primul lucru de care te lovești e Casino de Monte Carlo, unde mașinile pe care le vedem adesea în reviste sau în clipuri pe Youtube stau frumos parcate și așezate ca într-o adevărată expoziție. Iar după ce te-ai uitat (a se citi ”holbat”) la toate mașinile și la arhitectura impresionantă a casinoului, îți îndrepți privirea spre Cafe de Paris, o terasă plină de rafinament, la mesele căreia stau oameni îmbrăcați frumos, scoși parcă din vitrinele unui Prada sau Channel. Acolo, plătești 7 euro pe o apă plată la 0,33 și 18 euro pe un desert banana split, iar dacă vrei ceva mai fancy, poți încerca 50 g caviar pentru ”doar” 150 euro. Aceasta este imaginea pe care fiecare om o are despre Monaco, imaginea pe care o vedem în reviste sau la TV, imaginea care ar aparea într-un dicționar vizual lângă termenul ”Monaco”.

Deși nu am intenția de a nega farmecul acestor lucruri sau de a le ignora complet – Monaco devenind o destinație turistică datorită lucrurilor pe care le-am menționat mai sus, țin morțiș să spun că Monaco nu a luat naștere odată cu Casino de Monte Carlo și că, la o a doua impresie, îți vei da seama că nu totul se învârte în jurul acelor Lambourghini care stau în Monte Carlo. Monaco e mai mult de atât, iar articolul de astăzi tocmai despre asta va fi.

Monaco – dincolo de cazinouri și mașini scumpe (Excursie de o zi în Monaco)

În urma cu 2-3 ani – chiar nu mai știu exact – ne-am propus să vizităm toate microstatele europene, iar de fiecare dată când am avut ocazia și am ajuns în zona unui microstat, am încercat să îl includem în itinerariu. Astfel că, cu excepția Vaticanului și Liechtesteinului – unde lucrurile sunt mult mai simple, am încercat să ne organizăm excursii de o zi în Andora, San Marino, Luxembrug și Monaco.


Booking.com

Dacă te pregătești să vizitezi Monaco și nu ai un elicopter privat la dispoziție (Lucru care ar fi tare neobișunit :)))), atunci trebuie să citești acest articol:

Cum ajungem în Monaco – tren/autobus/masina


După o călătorie obositoare dar acompaniată de peisaje superbe am ajuns în fața grădinilor cazinoului din Monte Carlo – Casino Garden, iar încă de la primii pași, privirile ne-au fost atrase de arhitectura clădirilor, de eleganța acestora și nu în ultimul rând de multitudinea de mașini, una mai scumpă ca alta.

Și pentru că am ajuns în fața casionului, trebuie să vă spunem și o scurtă istorie a acestuia. So, Monte Carlo Casino a apărut ca o necesitate a familiei Grimaldi de a iesi dintr-un faliment iminent, faliment care a avut ca punct de plecare declararea independenței față de Monaco a orașelor Menton si Roquebrune, în 1848 – aceste două orașe refuzând să-și mai plătească taxele. Astfel că, ideea de a deschide un centru spa și un casino i-a aparținut soției prințului Florestan, prințesa Caroline. Însă drumul nu a fost ușor. Primul casino a fost deschis de Aubert și Langlois în 1856, dar lispa unor durmuri care să lege Nice de Monaco, a unor hoteluri care să găzduiască elita vremii, precum și lipsa unui marketing bun au dus mai mult sau mai puțin la eșec. În mod evident, prințesa Caroline a fost nemulțumită de rezultatele obțiunte, nemulțumire care a determinat-o să îl recruteze pe Francois Blanc – antreprenor francez care la vremea respectivă se ocupa de casinoul Bad Homburg. Francois Blanc a schimbat radical industria jocurilor de noroc din Monaco, a cerut construirea unei clădiri impresionante care să adăpostească cazionul și a spus că marele casino trebuie să se numească ”Monte Carlo” – după prințul din Monaco. La final, Casino de Monte Carlo a fost atât de prosper încât nu doar că a scos faimilia Grimaldi din faliment, ci i-a scutit și pe cetățenii principatului de plătirea taxelor.

Monte Carlo Casino
Monte Carlo Casino
Monte Carlo Casino
Casino de Monte Carlo
Casino Garden
Monte Carlo

După ce am admirat arhitectura imperisonantă a clădrii care găzduiește faimosul Casino de Monte Carlo, n-am îndreptat spre adevărata inimă a țării, și anume Monaco City sau The Rock of Monaco. În drumul nostru spre casa prințului, am trecut pe lângă portul vechi al țării, Port Hercule și pe unul dintre cele mai importante segmente din traseul de Formula One Monaco Grand Prix – Boulevard Albert.

De menționat! – Pentru 17 euro/adult puteti vizita interiorul faimosulului Casino de Monte Carlo, iar dacă aveți o ținută adecvată (pentru că nu de duci oricum la casino) puteți vizita și una dintre sălile de gaming – Salle Renaissance. Pentru prețuri și condiții, accesați acest link.


Pornește într-un tur virtual al casinoului din Monte Carlo!


În timp ce bulevardul Albert nu mai are nevoie de alte descrieri, portul Hercule, în schimb, are o istorie în spate ce trebuie povestită. Ei bine, se crede că Monaco a fost fondat în secolul al 6-lea (before Jesus) de către grecii din Massalia, astazi Marseille, sub denumirea de Monoikos. Această denumire – ”o singură casă”, așa cum s-ar traduce – a fost închinată semi-zeului Hercules, cel care ar fi construit atât un drum care lega Spania de Italia, cât și primul port din Monaco. Deși numeroase scrieri susțin faptul că Hercule a construit un drum între port și The Rock of Monaco, un drum care era marcat de stauete și altare, încă nu s-au găsit dovezi care să susțină această afirmație.

Monaco
Monaco
Monaco

După ce am pierdut câteva zeci de minute prin port gândindu-ne cum să ajungem mai usor și ieftin la casa prințului, am luat decizia de a înfrunta soarele și a porni într-o călătorie la pas până pe stânca Monaco. Inițial, ne-am gândit să luăm un Uber, însă ne-am răzgândit de îndată ce am văzut că pentru 3 km trebuie să plătim 18 euro. Doar eram în Monaco, nu? Astfel că, în mai puțin de 30 minute (în total am parcurs în jur 1,2 km) am ajuns la museul Oceanographic, iar pe lângă faptul că am rămas în buzunar cu acei 18 euro, ne-am mai și bucurat de niste priveliști fantastice asupra portului.

Monaco
Monaco
Monaco

Transportul în comun în Monaco

Deși țara are o suprafață ce poate fi luată la pas – lucru pe care te încurajăm să îl faci, Monaco mai are și o rețea de transport public foarte bine pusă la punct. Cu alte cuvinte, prin intermediul celor 6 linii de autobus poți ajunge atât la stadionul de fotbal – Stade Louis II, cat și la Plage du Larvotto, plaja microstatului Monaco.

O călătorie cu autobusul costă 1,5 euro, iar biletul este valabil 30 minute. De asemenea, cu doar 5.5 euro puteți achiziționa un card ce oferă călătorii nelimitate pentru 24h. Pentru mai multe info, accesați acest link.


Monaco – dincolo de cazinouri și mașini scumpe (Excursie de o zi în Monaco)

Va spuneam acum câteva cuvinte că am ales să o luăm la pas spre stânca Monaco (Monaco The Rock), mai exact spre Monaco-Ville. Încă de când am pregătit această excursie, am știut că nu trebuie să ne limităm doar la opulența din Monte Carlo și că e absolut necesar să vizităm vechiul oraș, locul în care totul a început. Și adevărul e că istoria locului ne-a dat pe spate un pic mai tare decât au făcut-o toate mașinile din fața casinoului. Mi s-a părut extrem de interesant că pe această stâncă s-au găsit dovezi care atestă faptul că a fost locuită încă din paleolitic și că a fost rând pe rând populată de către greci, romani, genovezi și francezi. În fapt, istoria întregii țări a fost cumva stabilită pe acea stâncă.

Aș vrea să fac o scurtă paranteză și să vă prezint câteva evenimente importante din istoria accestui stat:

  • 1191 – Monaco este cucerit de către genovezi;
  • 1297 – Familia Grimaldi vine la putere;
  • 1793 – Franța anexează Monaco, iar odată cu înfrângerea lui Napoleon, familia Grimaldi revine la putere;
  • Congresul de la Viena (1815) pune Monaco sub protecția Sardiniei;
  • 1848 – Orasele Mentón si Roquebrune se despart de Monaco, astfel că acestea revin Franței;
  • 1861 – Tratatul Franco Monegasc stabilește independența principatului Monaco
  • 1997 – Familia Grimaldi împlinește 700 de ani de când a urcat pentru prima dată pe scaunul regal.
  • 2005 – Albert al II lea urcă pe tronul Principatului de Monaco.

Dar lasând la o parte istoria, Monaco-Ville e ca un hidden gem care, în ciuda poziției sale, se alfă cumva în umbra faimosului Monte Carlo. De altfel, aceste două cartiere sunt atât de diferite încât vei avea impresia că nu mai ești în aceeași țară. Blocurile cu apartamente de lux din Monte Carlo sunt înlocuite de case, bulevardele sunt înlocuite de străzi înguste și umbrite, pe care ți-e mai mare dragul să te plimbi, iar Marele Casino e înlocuit de Palatul Princiar. La rândul ei, expoziția de mașini e înlocuită de schimbarea gărzii, ce are loc în fiecare zi la ora 11:55, în fața palatului.

Timp de câteva ore am rătăcit pe străduțele din Monaco-Ville, ne-am bucurat de priveliștea pe care Place du Palais o oferă asupra portului Fontvieille, am cumpărat magneți de frigider – am constat cu surprindere că prețurile sunt ceva mai mici comparativ cu cele din Monte Carlo, iar mai apoi ne-am îndreptat spre fabulosul Monte Carlo, unde am mai pierdut câteva zeci de minute prin port și prin grădinile casinoului.

Monaco Ville
Cathedral din Monaco
Vedere de la Musee Oceanogrphique
Monaco Ville

Atracții turistice în Monaco

Ei bine, dacă te gândești o excursie de o zi în Monaco și vrei să vezi cât mai multe, tot ceea ce îți pot recomanda e să porți o pereche de încalțminte comodă, să folosești cremă de protecție solară și să fii pregătit să descoperi niște locuri și peisaje spectaculoase. Ca să îți fie mai ușor, am pregătit o listă cu atracții turistice din Monaco pe care le poți adăuga pe lista ta (+hartă).

  • Monte Carlo – Casino de Monte Carlo, Port Hercule
  • Monaco Ville
  • Palatul Princiar
  • Musee Océanographique
  • Jardin de Saint Martin
  • Place du Paias – pentru un view fabulos
  • Jardin Exotique
  • Plage du Larvotto
  • Jardin Japonais

Buget de călătorie pentru o excursie de o zi în Monaco

Bugetul nostru pentru această excursie a fost unul extrem de mic. Faptul că nu am rămas peste noapte în Monaco ne-a ajutat să rămânem cu câțiva zeci de euro în buzunar. De asemenea, atât căldură cât și timpul alocat acestei călătorii (în total cred că am stat 6-7 ore în Monaco) ne-au ținut departe de mesele de prânz costitsitoare (cel puțin noi credem că ar fi fost mult mai costisitoare decât cele din Nice). Astfel că, atunci când am tras linie, ne-am dat seama că am cheltuit 16 euro/2 persoane + 20 euro/suveniruri.

Facând un rezumat, acestea sunt costurile pe care le-am avut în Monaco:

  • transport autobus 1,5 euro/sens/persoană – 6 euro/2 persoane
  • două sticle de apă 0.5 l (în Monte Carlo – 3 euro/sticlă, în Monaco-Ville – 1 euro/sticlă) – total: 4 euro
  • două sticle de Coca Cola (în Monte Carlo – 4 euro/sticlă, în Monaco-Ville – 2 euro/sticlă) – total: 6 euro

Total – 16 euro/două persoane

Vizionează vlogul nostru din Monaco!

Acesta a fost articolul nostru despre Monaco. Te invităm să citești mai multe despre itinerariul nostru prin Franta – vacanță care a avut loc în iulie 2020, iar dacă ți-a plăcut ceea ce ai găsit aici, te rugăm să ne lași un like pe pagina de Facebook și să ne dai un share. Ne revedem curând cu mai multe povești și destinații de vacanță!

Hai să explorăm lumea împreună!



Articole recomandate

2 comentarii

  1. Monaco este foarte frumos. Nouă ne-a plăcut cel mai mult la Jardin Exotique. Fiind situată undeva deasupra orașului, priveliștea spre stâncă cu orașul vechi este foarte frumoasă. Tot aici puteți vedea și o peșteră. N-am fi crezut că Monaco are și peșteri.

    1. Interesant. Chiar nu stiam ca Monaco are pesteri. Personal, orasul vechi e chiar mai frumos decât Monte Carlo, desi si acesta din urma are farmecul lui.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *