Am visat mult la ziua în care vom pleca la drum, cu doi rucasaci în spate și cu destinația Vietnam. În teorie, ne-a luat cam 3 ani că să punem piciorul în Vietnam, iar în practică a fost nevoie de 14 zile și de 6 zboruri. Acum, spunanad aceste lucruri, pare că am ales cea mai dificilă cale și cu siguranță mulți vor spune că puteam să mergem în Vietnam oricând și să ajungem în mai puțîn de 24 ore, dar călătoria e mereu la fel de importantă că destinația. Ne-am împlinit acest vis: să ajungem în Vietnam. Am hotărât să stăm 10 zile în Vietnam și să vizităm 6 dintre cele mai frumoase și cunoscute locuri din întreagă țară. A fost o călătorie destul de intensă, presărată cu treziri înainte de răsărit, zboruri interne, plimbări cu barcă, supe mâncate la colț de stradă, slalom printre scutere și plimbări liniștite pe malul marii. Am reușit să vedem mai multe fete ale aceleași țări, să interacționăm cu oamenii și chiar să vedem finală Cupei Mondiale împreună cu mii de oameni din toate colțurile lumii. Bineînțeles că am încercat bucătăria locală și am fost la un pas de a învață cum se spune coriandru în vietnameză (”không có rău mùi” pentru cine nu e prieten cu această plantă) pentru că indiferent de ceea ce comandăm, coriandrul era acolo. Am avut ocazia să desocperim o țară nouă și să transformăm un vis, în realitate. Dacă și tu te pregătești să vizitezi această țară pentru prima dată, am pregătit pentru ține un ghid de calatorie pentru Vietnam, care cuprinde tot ceea ce noi am făcut și văzut în acele zece zile. Vorbim despre itinerar, excursii și atracții turistice, despre transport, vize și cazare, și nu in ultimul rând despre prețuri și buget.
Înainte de toate te invit să citești mai multe despre cum ne-am planificat vacanța de 40 zile în Asia.
Ghid de calatorie pentru Vietnam
Cum se obține viza de turist pentru Vietnam?
Turiștii români au nevoie de viză pentru a intra în Vietnam. Viza se obține foarte ușor atât online, cât și on arrival.
- E-visa – Noi am ales această variantă pentru că nu am vrut să avem bătăi de cap. Urmă să ajungem la 3-4 dimineața în Da Nang, iar după două zile extrem de aglomerate în New Delhi, tot ce ne doream era să ajungem cât mai repede la hotel. Astfel, cu doar 4 săptămâni înainte, am aplicat pentru e-visa. E-visa pentru Vietnam se obține foarte ușor, iar pașii pe care trebuie să ii urmezi sunt: accesezi acest site, încarci o poză cu pagina de date din pașaport și o poză ”tip pașaport„, completezi datele călătoriei, plătești taxa de viză (=25 USD) și notezi codul de înregistrare. Trei zile mai târziu, accesezi același site, la secțiunea ”status”, introduci datele și codul de înregistrare și afli dacă ai primit viza (o primești oricum). Viza se descarcă, se printeza și se pune în bagaj.
- Visa-on-arrival – pentru VOA ai nevoie de un approval letter care se obține online (există zeci de site-uri și agenții care oferă acest serviciu). La sosire, pentru a primi viza, trebuie să prezinți scrisoarea (în format fizic) și să plătești o taxă de viză de 25 USD. Acum, se spune că românii sunt scutiți de la plata taxei de viză, însă eu nu am găsit o informație oficială. Totuși, știu persoane care nu au platit acei 25 USD, deci nu cred că e doar o vorbă.
Important! E-visa se acordă pentru o perioadă de maxim 30 zile și permite o singură intrare.
Transport
Întrucât nu există zboruri directe din Europa în Vietnam, cea mai ușoară variantă e zborul cu escală în Dubai. Noi am optat pentru un zbor direct din New Delhi în Da Nang, ceea ce iar e o idee excelență dacă vrei să faci o escală de 2-3 zile în New Delhi.
În ceea ce privește transportul intern (Vietnam e o țară lungă, iar distanțele dintre prinicipalele orașe sunt enorm de mari), am ales din nou avionul. Zborurile interne sunt extrem de ieftine, VietJet și Bamboo fiind două companii low cost care operează zeci de zboruri zilnic spre și dinspre fiecare oraș mare din Vietnam. Noi am ales Vietnam Airlines, iar pentru zborurile Da Nang – Hanoi și Hanoi – Ho chi Minh am plătit 27, respectiv 54 euro.
În oraș am încercat să folosim transportul în comun, dar nu prea a fost nevoie să apelăm la vreun mijloc de transport. Am ales cazări în zonele centrale ale orașului, ceea ce ne-a permis să mergem pe jos…așa cum ne place. Pentru transportul de la și spre aeroport, am folosit atât Grab cât și autobusul. În Da Nang am folosit Grab, iar general o călătorie de la aeroport în centru costă în medie 3 USD (aerportul e chiar în oraș).
- Da Nang Aiport = 3 USD (Grab)
- Hanoi – aeroportul se la afla la cca. 30 km fata de centrul orasului = 45.000vnd (1,50 euro)/autobus si 360.000 vnd (14 euro)/Grab
- Ho chi Minh = 5.000 vnd (0,20 euro)/autobus pentru localnici
În Da Nang am făcut două excrusii, una în Hoi An și o altă la Ba Na Hills. ambele locații se află cam la 30 minute de mers cu mașînă din Da Nang, iar cea mai ieftină modalitate de transport e scuterul. Ambele drumuri sunt extrem de ușor de parcurs, iar experiență in sine e nemaipomenită. Noi am închiriat un scuter de la hotel (dar găsești scutere de închiriat la fiecare colț), iar pentru o singură zi am plătit 5 USD. Pe lângă costul de închiriere, mai calculăm combustibilul – cam 20.000 vnd/litru (0.70 euro)
Cazare
În cele zece zile, am avut un total de 4 cazări. În Da Nang am rezervat acest hotel pentru 2 nopți (la vremea acea prețul era de 14 euro/noapte/camera dublă) și acest hotel pentru care am plătit doar 8 euro/noapte/camera dublă. Ambele au avut o locație excelență, curățenie, apă caldă și mic dejun inclus. Pentru cazarea din Hanoi, am optat pentru un apartament, iar în Ho chi Minh am stat în acest hotel. Am încercat să alegem cazări cât mai centrale, că să nu depindem de transportul în comun sau de Grab. În general, încercăm să alegem cazări în centrul orașului și că de fiecare dată suntem atenți la recenzii și încercăm pe cât posibil să rezervăm cazări are au rating peste 7,5. Cazarea pentru 10 nopți ne-a costat 170 euro/2 persoane (17 euro/noapte).
Iitnerariu pentru 10 zile in Vietnam
Da Nang
Am început călătoria prin Vietnam, în Da Nang. Deși puteam să alegem Hanoi, fără vreun motiv anume ne-am gândit să mergem prima dată în centrul Vietnamului, la mare. Abia când am ajuns în Da Nang ne-am dat seama că decizia pe care am luat-o a fost una înțeleaptă, Da Nang fiind un oraș mai liniștit, care chiar ne-a ajutat să ne relaxăm după cele două zile agitate din India. Fiind așezat la malul marii, am profitat din plin de plimbările pe faleză, printre palmieri, și de momentele de liniște. Surprinzător, dar în decembrie Da Nang era aproape pustiu. Pe plajă mai vedeai pescari sau un grup de doi-trei localnici, restaurantele erau mai mult goale, iar turiști nu prea am întâlnit, cel puțîn nu turiști europeni. Ce să mai, începusem călătoria în Asia de Sud Est într-un loc absolut minunat.
Cazare în Da Nang
Inițial, am rezervat acest hotel, unde am rămas pentru primele două nopți. Hotelul era aproape de plajă, oferea mic dejun (nu știam că micul dejun tradițional în Asia e tot mâncare gătită, tot tăieței cu legume sau chiar supe) și camera avea vedere la mare. Mai apoi, pentru a treia noapte, am rezervat un hotel aflat la 1 km, tot aproape de plajă, un hotel de 4 stele, pentru care am plătit doar 8 euro/camera triplă. Ambele hoteluri au fost decente, dar dacă aș alege din nou, probabil că aș opta pentru cel din urmă.
Transport
Principalele motive pentru care am ales Da Nang sunt The Golden Gate Bridge și Hoi An. Erau pe lista noastră (și cred că sunt pe lista oricui), iar ambele sunt la 30 km de Da Nang. La capitolul transport, am făcut două-trei greșeli, dar am și luat două decizii bune. În primul rând, am organizat transferul de la aeroport la hotel prin cei de la recepția hotelului. Urmă să ajungem la 4 dimineața în Da Nang și nu am vrut să mai avem bătăi de cap, iar asta ne-a costat 10 dolari. Când am plecat spre aeroport, trei zile mai târziu, am luat Grab și am plătit 3 dolari. Mai apoi, că să ajungem în Hoi An, am luat tot un Grab. Varianta de transport în comun venea cu un timp de călătoria mult prea lung, iar noi nu aveam de gând să pierdem timpul. Pentru un drum dus-întors cu Grab, am plătit 28 euro (cam 12-16 euro/30 km).
Că să ajungem la faimosul pod „The Golden Bridge” trebuia să mergem 30 km, spre una dintre cele mai importante atracții turistice din Vietnam, parcul Ba Na Hills. Însă de dată această am închiriat un scuter și am mers până acolo, cu Sebi la conducere și cu mine pe post de bagaj agățat de spatele lui și cu Google Maps în mână. Deși experiența cu scuterul din Mexic nu m-a făcut să îmi doresc să mai experimentez așa ceva, mi se părea că mersul pe scuter în Asia de SE trebuie trecut undeva pe un bucket list. Știam că nu o să putem face asta în Hanoi sau Ho Chi Minh, din cauza aglomerație, dar am sesizat momentul perfect în Da nang. Astfel, am închiriat un scuter de la hotel pentru 5 USD (probabil găseam și mai ieftin) și am pornit la drum.
Cu scuterul in Vietnam
Trebuie să dedic un paragraf întreg acestei experiențe pentru că e una dintre preferatele mele. Am plecat din Da Nang, plină de emoții și un pic copleșită de traficul din oraș. Îmi era destul de greu să stau relaxată și în același timp să îl ghidez pe Sebi, să îmi dau seama încotro să mergem. Dar odată ieșiți din oraș, a urmat un drum drept de vreo 20 km, prin natură, iar acolo m-am relaxat și m-am bucurat de călătorie. Noi mergem extrem de încet, făceam cu mâna oamenilor care lucrau pe marginea drumului, dar și celor care ne depășeau. Se vedea de la distanță că suntem turiști. A fost una dintre cele mai cool experiențe pe care le-am trăit vreodată!
La capitolul buget, transportul in Da Nang și împrejurimi ne-a costat un pic mai puțin de 50 euro/pentru amândoi.
Itinerar și atractii turistice
Ziua 1 – Hoi an
Hoi An e unul dintre cele mai frumoase orașe din Vietnam, iar dacă cauți un top de tipul”best places to visit în Vietnam”, Hoi An e în top trei. Și e pe bună dreptate! Orașul vechi face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO și e pur și simplu o bijuterie. Străduțe și case colorate în nuanțe de galben, cafenele și restaurante frumos așezate atât la parterul cât și la etajul unor case superbe, magazine și piețe, tarabe cu street food și sute de lampioane care decorează orașul, toate acestea fac din Hoi An nu doar un loc extrem de fotogenic, dar genul e loc pe care îți e mai mare dragul să îl cunoști, să îi iei fiecare străduță la pas. Noi asta am făcut timp de o zi întreagă. Ne-am plimbat de dimineață până seară, am asistat la spectacolul de lumini și lampioane de pe malul răului, am încercat diverse mâncăruri în piață de noapte din Hoi An și ne-am lăsat trași în fel și fel de magazine de către niște vietnamezi simpatici care ar fi vrut să ne îmbrace. În Hoi An, unul dintre cele mai mari business-uri e cel textil. Acolo îți poți face rochii la comandă sau chiar costume și pantofi. Tot ce trebuie să faci e să alegi modelul, iar la finalul zilei să iei comandă. În general, un costum întreg pentru bărbați costă între 60 și 100 USD, iar o rochiță costă în medie 15 USD.
O altă activitate populară în Hoi An e plimbarea cu barcă, după lăsarea soarelui. E un întreg ritual, cumperi un lampion, te urci în barcă, iar la un moment dat îl lansezi lampionul la apă, cu dorința bine spusă în gând. Noi nu am făcut asta, dar e de departe una dintre cele mai importante atracții turistice. Tot pe Instagram am văzut deseori acele poze perfecte, cu un backgraound de lampione colorate, despre care credeam că se găsesc oriunde în Hoi An și că realizarea unei poze reușite, depinde de calitățile de fotograf ale partenerului de călătorie. Ei bine, acele locuri sunt de fapt două trei tarabe frumos amenajate, unde trebuie să te așezi la coadă, să plătești o taxa (parcă de 5 dolari, nu mai țîn minte cu exactitate) și să faci poză. Noi am încercat să facem o poză locației respectivă, dar nici nu am apucat să ridic camera că o vietnameză micuța a sărit pe mine și mi-a spus clasicul „noooo! MONEY!”.
Vietnam e și o destinație pentru gurmanzi, iar Hoi An se mândrește cu câteva preparate pe care te încurajez să le încerci. Cao Lau e unul dintre cele mai reprezentative feluri de mâncare din Hoi An și constă în noodles cu porc sau creveți. Mie mi s-a părut extrem de similar cu pad Thai. Dar unul dintre cele mai cunoscute feluri de mâncare din Vietnam, își are originea tot în Hoi An. Vorbim despre sandwichurile Banh Mi care se găsesc la absolut fiecare 100 metri, în absolut fiecare oraș din Vietnam. Sandwich-ul vietnamez tradițional constă într-o bagheta crocantă la exterior și pufoasă în interior (cele mai bune painici ever), pateu, carne de porc, legume (morcovi și papaya verde) și coriandru. Un sandwich costă între 30.000 și 70.000VND.
Ziua 2 – Ba Na Hills
Ba Na Hills e una dintre cele mai renumite atracții turistice din întreagă țară, anual adună peste 2 milioane de vizitatori. Acest parc tematic care doboarara recod după record și care e în permanentă expansiune (am văzut cel puțîn trei șantiere, viitoare atracții), e cel care curpinde faimosul pod, The Golden Bridge (podul susținut de două mâini uriașe sau „unul dintre cele mai fotografiate poduri din lume”), câteva grădini, France Village și un resort, pentru cine își dorește să rămână peste noapte. Dacă totuși, vrei să vizitezi tot parcul într-o singură zi, îți recomand să pleci cât mai devreme din Da Nang, neapărat pe scuter, și pe cât posibil să alegi o zi senină.
Câteva lucruri pe care e bine să le știi înainte să vizitezi parcul tematic de la Ba Na Hills:
Când cauți „Ba Na Hills” pe Google Maps, găsești cel puțîn trei adrese diferite (una dintre ele implică o călătorie cu scuterul de două ore :D), dar după mult research am găsit adresa de la intrarea principală. Aici găsești adresa. Există o paracre pentru scutere, păzită și gratuită, chiar la intrarea în parc.
Dar că să ajungi la Ba Na Hills trebuie să te deplasezi pe cel mai lung traseu de telecabina din lume (5.771 metri), cu cel mai lung și mai greu cablu (11.587m/141,24 tone) la cea mai mare diferența de altitudine dintre stația de plecare și stația de destinație (1.369 metri). Iar peisajele sunt absolut superbe, iar dacă prinzi o zi senină, sunt convinsă că te vor lăsă fără cuvinte. Vremea a fost bună cu noi și ne-a oferit trei ore fără ploaie, însă ceața tot ne-a dat bătăi de cap. Din fericire, am reușit să ne bucurăm de plimbarea cu telecabina și de peisaje.
Intrarea și plimbările cu telecabina costă 750.000 VND (aprox. 30 USD), iar că să te bucuri de acest loc, alege o zi cu vreme bună, cu soare și cer senin.
Ba Na Hills e una dintre cele mai populare atracții turistice din întreaga țară, are un total de cinci linii de cablu, iar atracțiile parcului sunt situate pe două niveluri diferite. La nivelul inferior se află Podul de Aur, Pagodă Linh Ung, pivnița de vinuri și câteva grădini și restaurante. În timp ce la nivelul superior sunt restul de atracții, inclusiv French Village, Fantasy Park, o zonă spirituală liniștită, cu diferite unități religioase și multe restaurante.
Nouă ni s-a părut destul de complicat, tocmai din cauza poziționării lui pe mai multe nivele, dar am reușit să vedem toate locurile care erau deschise în acel moment. Din cauza condițiilor meteo nefavorabile (ceața și vânt), multe locații sau atracții se închid.
Dar Ba Na Hill e fantastic, iar acea zi a fost de departe una dintre preferatele noastre. E exact genul de loc pe care nu trebuie să îl ratezi dacă ajungi în Vietnam.
Ziua 3 – Da Nang
Da Nang (orașul) nu are multe atracții turistice, dar există două locuri ceva mai deosbite. Primul este Dragon Bridge care oferă un spectacol cu lumini, foc și apă în fiecare seară la ora 20:00. Acest pod se află într-o zona drăguță și animată, iar în apropierea lui, în fiecare seară, apare și un night market.
Al doilea loc e plajă My Khe și faleză plină de palmieri. Există multe retsaurante pe plajă, dar și câteva beach bars.
Hanoi
Dupa trei zile destul de linistite in centrul Vietnamului, am ajuns in Hanoi. Exact asa cum citisiem in online, capitala Vietnamului are si ea iarna ei, iar turistul care viziteaza Asia de Sud Est iarna, o sa fie extrem de surpins de diferentele climatice intre Hanoi si Ho chi Minh, spre exmplu. In Hanoi am avut primul apartament in care ne-a fost frig si al doilea in care am nu am avut apa calda la discretie, dar acestea sunt lucrurile pe care le trecem cu vedere in vacante, cele care pana la urma nu influenteza in niciun fel calatoria.
In Hanoi am stat 4 zile, un timp mai mult decat suficient pentru o excursie in Ha Long Bay, dar si pentru vizitarea orasului. Faptul ca am venit din Da Nang, a contribuit mult la modul in care am perceput si vazut capitala. O aglomeratie de oameni si sctuere, de trotuare intregi ocupate de fel si fel de produse, restaurane improvizate si scutere, o permanenta galagie, un oras mai murdar si un milion de steaguri cu simboluri care ne-au adus aminte ca totusi vizitam Republica Populara Vietnam. Hanoi, desi tindem acum sa ne aducem aminte doar ce a fost bun si frumos, nu ne-a placut. Totusi, ne-a aratat o alta fata a tarii, una pe care nu am intanit-o nici in Da Nang, nici in Ho Chi Minh, lucru care doar demonstreaza cat de diversa e aceast tara.
Cazare în Hanoi
Desi apartamentul pe care l-am avut a avut o locatie excelenta si a fost curat, nu putem sa il recomandam. Asa cum am spus, a fost extrem de frig in apartamnet si am avut apa calda suficienta doar pentru dusuri extrem de scurte. Daca crezi ca aceste lucruri nu te deranjeaza sau daca ajungi in Hanoi in alte perioade din an, atunci apartamentul e perfect. Pretul lui a fost de 20 euro/noapte.
Transport
Singurele dati cand am avut nevoie de transport a fost pentru drumul de la si la aeroport. Exista autobuse express care pleaca chiar din fata Terminalului/zona Arrivals, iar in mai putin de o ora ajungi in centrul vechi (Old Quarter). Un bilet de autobus costa 45.000 vnd (1,50 euro). In acealsi timp, o cursa cu Grab costa cca. 360.000 vnd (14 euro).
Itinerar și atractii turistice
Principalul motiv pentru care am ajuns in nordul Vietnamului si totodata highlight-ul clatoriei noastre in aceasta tara a fost Ha Long Bay. Am optat pentru o excursie de o zi in Ha Long Bay, iar ca sa ne fie mai usor am cumparat aceasta excursie de pe Get Your Guide. Excursia de o zi in Ha Long Bay a inclus transportul din Hanoi in Ha Long, un pranz absolut delicios pe barca, plimbare cu barca, niste activitati precum canoe sau plimbare cu o barca mica din bambus, dar si o oprire Thien Cun Cave. Probabil cea mai buna varianta ar fi fost o excursie de doua zile in Ha Long Bay, dar iti spunem sigur ca si excursia de o zi e foarte placuta.
Citeste mai multe despre excuria noastra de o zi in Ha Long Bay.
In celelalte zile, am luat las pas The Old Quarter, cartierul unde aveam cazare, dar și The French Quarter; am vizitat Mausoleul lui Ho Chi Minh (doar din exterior deoarce am ajuns la scurt timp după ora închiderii) si Muzeul Ho Chi Minh, unde, contra sumei de 40.000VND, poți înțelege un pic mai bine ce a însemnat Ho Chi Minh pentru Vietnam. Dacă ma întrebi pe mine, muzeul e o mare propaganda care merge perfect cu steagurile pe care le vedeți peste tot in Hanoi.
Lângă Mausoleu am gasit si One Pillar Pagoda (Pagoda cu un singur „picior”). In ziua cea mare, am mers pe Beer Street, o strada plina de restaurante și baruri, unde am urmărit cu sufletul la gura meciul din marea finala. Noi, un cuplu simpatic din Israel și încă cateva mii de turiști și localnici. Acea seara a fost una dintre preferatele mele. Nu am ratat nici masajul – a fost pentru prima data cand am mers la masaj. In centrul orasului, exista o gramada de locuri unde se face masaj atat de relaxare, cat si thailandez, iar preturile pornesc de la 200.000 vnd pentru o ora de masaj de relaxare. La fel ca in piata, si aici e totul negociabil.
La capitolul mancare, am incercat faimosul Bun Cha cu crab rolls. Acesta e un fel de mâncare cu origini în Hanoi, care a devenit preferatul nostru (și a lui Obama). Am încercat și pho bo – tot cu origini in Hanoi-, dar nu a fost pe gustul nostru. Tot in Hanoi, am mancat mult banh mi cu porc la grătar, green papaya si morcovi. În schimb, ce am ratat a fost cafeaua cu ou.
Ghid de calatorie pentru Vietnam
Ho chi Minh
Am luat un zbor intern din Hanoi, cu destinația Saigon. Am zburat din nou cu Vietnam Airlines, iar de data aceasta am călătorit cu un avion mare (in format 3-4-3), am servit micul dejun în avion și am ajuns la destinatie 2 ore și jumătate mai tarziu. Dupa aceste 4 zile reci, am asteptat cu nerabdare sa ajungem in sud, unde ne asteptau 35 de grade. Sudul Vietnamului e o cu totul alta poveste. Am gasit strazi mai aerisite, un oras mai curat si, cu toate ca se spune ca e unul dintre cele mai aglomerate orase din Asia de SE, noua ni s-a parut ca Hanoi il intrece. Ho chi Minh sau Saigon e un oras mai modern, are niste zgarie nori, cladiri mai ingrijite si multe biserici care isi au originea in perioada in care Vietnam era sub ocupatia francezilor. Astfel, timp de 3 zile am luat la pas orasul si am facut o excursie de o zi in delta Mekongului.
Transport in Ho chi Minh
Ca sa ajungem de la aeroport în centrul orasului (piața Ben Thanh), aveam mai multe variante, dar și de data aceasta am ales autobusul. O călătorie cu autobusul care are doar o oprire la aeroport (nu vorbim de cele „express”), costa 5000 vnd, iar călătoria durează 20 minute. E important sa ai suma exacta deoarce biletele se cumpara direct din autobus, în cash.
Cazare in Ho chi Minh
Si de data asta am optat pentru un hotel in centrul orasului, langa piata Ben Thanh Nu am avut condiții excepționale, dar locația a fost excelenta, iar prețul chiar bun (18 euro/noapte).
Itinerar și atractii turistice
- Catedrala Notre Dame – construita în perioada în care Vietnamul făcea încă parte din Indochina și era sub influenta francezilor. Exteriorul a fost construit cu materiale aduse din Marseille, iar ceasul de pe fațada principala este din Elvetia. E o catedrala superba, acoperita integral de schele de constructie.
- Oficiul Poștal din Saigon, de unde am trimis vederi acasă. Sa trimiti o vedere in Romania costa 19.000VND (aprox. 4 ron)
- Palatul Reunificarii reprezinta pentru localnici un moment important din istorie, acela al finalizării războiului și al reunificarii tarii.
- Ben Thanh Market – o piață imensa de unde poți cumpăra suveniruri, haine fake și mâncare. Aici trebuie sa iti pui în practica calitățile de negociator.
- Jade Emperor Padoga – e un loc cu o energie fantastic, un mic refugiu.
La capitolul atractii turistice mai trebuie sa menționăm cateva muzee: War Remnants Museum, Ho chi Minh City Museum și Museum of Vietnamese History.
Din punct de vedere culinar, preparatul traditional din sudul Vietnamului este „com tam” (broken rice). Este un preparat inventat de clasa muncitoare din sudul tarii și consta în următoarele ingrediente: orez, ou, carne de porc și legume. Daca iti este pofta de un croissant, fa o oprire la Soko Bakery (un croissant urias costa 5 euro, dar e absolut delicios)
Excurise de o zi in Delta Mekongului
Și de data aceasta am optat pentru o excursie de grup, pe care am luat-o tot de pe GetYourGuide. Am fost preluați de la hotel, am mers cu un autobus pana in Tinh, o mica așezare de pe unul dintre cele 9 brate ale Mekongului, iar mai departe ne-am plimbat cu barca pe Mekong.
Spre deosebire de Ha Long Bay, unde totul pare perfect, excursia in Mekong ne-a făcut cunoștință și cu problemele cu care oamenii care încă locuiesc în delta se confrunta zilnic. Am aflat ca delta Mekongului e unul dintre cele mai poluate râuri intreaga lume și că se crede ca transporta cateva zeci de mii de tone de plastic. Ghidul ne-a spus ca unele brate ale deltei sunt blocate în totalitate de deșeuri. Ghidul, născut și crescut în delta, ne-a mai povestit ca viata în delta nu e ușoară, ca mulți copii nu au acces la educație și că principala ocupație a oamenilor e pescuitul. Am mai primit și niște lecții de istorie în care ne-au fost prezentate toate provocările prin care au trecut locuitorii deltei, în ultimii 50-60 ani.
In cadrul excursiei, am oprit la o fabrica de bomboane de cocos. Cocosul e un ingredient important pentru cei care locuiesc în delta, e și bautura lor preferata, iar bomboanele sunt… bune-bune. După un prânz nu foarte bun, a urmat o plimbare scurta cu barca, unde realitatea ne-a lovit din plin. Pozele minunate pe care le vedem pe Instagram nu au nicio legătură cu realitatea.
Am făcut o oprire și la Pagoda Vinh Trang, probabil cea mai mare și frumoasa Pagoda din sudul tarii. După încă o plimbare cu barca prin delta, am făcut o pauza de hidratare, cu o bautura din miere și lime și cu fructe proaspete.
Excursia in Mekong a durat toată ziua și e una dintre acele activitati pe care nu trebuie sa le ratezi dacă ajungi în Ho Chi Minh City. Imediat ce am ajuns la hotel, ne-am făcut bagajul deoarce in următoarea dimineața ne astepta o călătorie de 8 ore, cu autobuzul pana în Phnom Penh, Cambodgia.
Buget pentru o vacanta in Vietnam
Vietnam e una dintre cele mai ieftine tari in care am fost, iar cele 10 zile in Vietnam ne-au costat sub 1000 euro, pentru doua persoane. Cei mai multi bani i-am chelutit aparent pe mancare deoarece aceasta e categoria la care nu ne zgarcim niciodata. Suntem niste gurmanzi, iar in Vietnam mancarea a fost hobby-ul nostru. In general, plateam cam 7 lei pentru un sandwich mare si cam 15 lei pentru un fel principal, atunci cand vorbim de mancare locala. Am mancat si la restaurante japoneze, unde preturile erau semnificativ mai mari, dar si la un restaurant american, care s-a dovedit a fi un esec. Nucile de cocos si sucurile de fructe costau in medie 25.000 vnd.
Pentru cazare am avut o medie de 17 euro/noapte, iar la capitolul activitati am inclus excursia in Ha Long Bay, excursia in delta Mekongului, intraile la muzee, masajul si intrarea la Ba Na Hills in Da Nang. Toate activitatile si intrarile ne-au costat 105 euro/persoana. In ceea ce priveste transportul, pentru zborurile Da Nang – Hanoi si Hanoi – Ho chi Minh am platit 27, respectiv 54 euro/persoana.
Nu stiu daca am cheltuit mult sau putin, dar raportat la numarul de activitati pe care le-am facut, la cazarile care au fost destul de bune si la toate mancarurile pe care le-am incercat, credem ca am iesit destul de bine.
Bineintelesca bugetul difera de la un calator la altul, iar cititnd mai multe articole pe aceasta tema, vezi de fapt cat de diferiti suntem. De aceea, asa cum spun mereu, toate cifrele pe care le vezi sunt pentru cate un stil de calatorie (unii vor mai mult confort, altii mananca doar cat sa supravietuiasca, unii mananca mai mult sau altii cumpara mai multe beri :D), iar bugetul unei vacante depinde mult de factori precum: preferintele calatrului in materie de cazare, pretul biletelor de avion, perioada calatoriei si durata acesteia (o calatorie mai lunga iti permite sa fi un pic mai flexibil).
Ghid de calatorie pentru Vietnam
Vietnam, tara oamenilor cu zambetul de buze, a supelor cu mult coriandru si posesoarea unei istorii tumultoase, a fost visul meu calator, asa cum imi place sa spun. Nu exista cuvinte suficiente care sa exprime bucuria pe care am simtit-o in prima dimineata petrecuta in Da Nang, entuzaismul cu care am pornit spre Ha Long Bay si recunostinta pe care o am pentru tot ceea ce Vietnam ne-a oferit. Si poate nu a fost tara mea preferata, poate in unele momente imaginea pe care eu o aveam nu era reflectata in realitatea locului, dar experientele pe care le-am trait sunt unice si memorabile. Mereu o sa imi aduc aminte de plimbarea cu scuterul, de faimosul hot grill pe care il pregateam la colt de strada (la propriu, locatia se afla la un colt de strada, langa apartamentul nostru din Hanoi) sau de ziua in Ha Long Bay.
Citeste mai mult:
[…] Ghid de calatorie pentru Vietnam […]
[…] Ghid de calatorie pentru Vietnam […]
[…] Ghid de calatorie pentru Vietnam […]
[…] Ghid de calatorie pentru Vietnam […]
[…] Ghid de calatorie pentru Vietnam […]