Prima dată când ne-a trecut prin cap să vizităm Canada a fost acum câțiva ani, într-o iarnă în care găsisem niște bilete last-minute spre Montreal, la un preț pe care îl considerăm scandalos de bun. Nu mai știu exact care era acest preț, dar țin minte că era mai ieftin să zburăm în Canada, decât să mergem în Timișoara. Dar trebuie să pun accentul pe iarnă și pe faptul că trebuie să fi un pic ”plecat de acasă” dacă ai de gând să mergi în februarie în Canada, că să faci un road trip. Nu zic că e imposibil, dar dacă canadienii și românii pe care i-am întâlnit în Canada ne-au spus că ei iarna ies din casă doar dacă e neapărată nevoie, înseamnă că e o treabă serioasă la mijloc. O iarnă care ne-ar surprinde chiar și pe noi, locuitorii munților. Atunci, după o recalculare, am abandonat planul de a merge în Canada. Spun abandonat pentru că niciodată nu am mai adus vorba despre o posibilă vacanță în Canada. Până anul trecut, când, proaspăt întorși din SUA și cu mintea încă la viața și orașele din America de Nord, am luat niște bilete de avion spre Montreal, de data această pentru luna iunie, cu un singur gând în minte, acela de a fi din nou dincolo de Antlantic. Și duși am fost, după multe peripeții și aproape de a rata întreagă călătorie, am ajuns în Montreal, iar in cele zece zile pe care le aveam la dispoziție ne-am propus să traversăm Canada, din Quebec la cascadă Niagara.
Road trip in Canada – din Quebec la cascada Niagara
Chiar dacă energia nord americană după care tanjeam a fost găsită abia în Toronto – acest New York canadian -, Canada ne-a oferit niște momente frumoase, un pic de consolare pentru cele două suflete care rămăseseră (și au rămas) în America de Nord, oboseală și multe peripeții. Neștiind multe despre Canada (Justin Biber și sirop de arțar), toată călătoria a fost una plină de surprize și de lecții. Am străbătut peste 2000 km și am descoperit o țară cu o istorie fascinată, una în care bonjur se împletește cu hello, o țară cu peisaje fabuloase, orașe fortificate și zgârie nori. Călătoria noastră din Quebec la cascadă Niagara ne-a purtat prin 4 orașe importante ale țării, pe cea mai lungă autostrada din lume -Transcanadiana-, prin zeci de restaurante Tim Hortons și a culminat cu o seară petrecută pe malurile Cascadei Niagara.
Astfel, acest articol cuprinde tot ce trebuie să știi dacă ai în plan un road trip în Canada, ce itinerar am avut pentru cele zece zile petrecute în țară artarului, dar și ce buget am alocat pentru această călătorie.
Road trip in Canada – din Quebec la cascada Niagara
Zborul spre Canada
Canadienii și francezii au o relație deosebită, iar cele mai ieftine biltele de avion spre Canada le-am găsit din Paris, spre Montreal. De altfel, Montreal se află în regiunea francofonă Quebec, iar Air France și Air Canada operează zeci de zboruri zilnic din Paris spre Canada.
Iunie 2022 s-a dovedit o lună dificilă pentru companiile aeriene și pentru toate aeroporturile din Europa și America de Nord, iar întârzierile și grevele de care ne-am lovit în acea luna au făcut că cele două călători spre și dinspre Montreal să fie cele mai grele din toată viață noastră de călători. Inițial, am plecat din Milano cu trenul, după ce zborul spre Paris s-a anulat, iar din fericire am reușit să prindem două bilete pentru trenul de mare viteză Milano-Paris și am reușit să ajungem în timp. Am plecat din Paris spre Montreal fără întârzieri, iar după aproximativ 6 ore de zbor, am ajuns în Quebec, Canada. A fost de departe cele mai grele două zile, la vremea aceea nici nu ne trecea prin cap ce avea să se întâmple zece zile mai târziu.
Revenind la subiect, dacă vrei să ajungi în Canada, ține cont că Air Canada are zboruri directe din Paris. Noi am plătit 240 euro pentru un zbor dus/întors, pe ruta Paris-Montreal.
Rent a car in Canada
Sunt convinsă că nu vei vrea să vizitezi un singur oraș din Canada și că ai o listă cu locuri în care vrei să ajungi. În fond, Canada nu e o destinație de city break, ci mai degrabă e o țară perfectă pentru road trips. Noi am știut încă de când am fost în SUA că în America de Nord mașina e ca oxigenul și drept urmare nu am stat să ne gândim dacă avem nevoie de mașină sau dacă ne descurcăm cu transportul in comun. Am închiriat mașina fără discuții, iar timp de 10 zile am condus peste 2000 km prin jumătatea estică a Canadei.
De ce ai nevoie neapărat de mașină în Canada?
- e cea mai ieftină variantă de transport pentru două persoane
- ai nevoie de mașină dacă vrei să vizitezi mai multe orașe
- transportul în comun e scump sau inexistent
- cazarea în centrul orasului e exagerat de scumpă
În cazul în care nu aveam mașină, lucrurile s-ar fi complicat destul de mult. Ar fi trebuit să călătorim cu avionul între Montreal – Toronto și Quebec, lucru care nu e rău, dar în acest caz nu e avantajos. Biletele de avion sunt destul de scumpe, dacă le raportăm la distanță, se pierde timp în aeroport, iar cursele cu UBER de la și spre aeroport sunt si ele destul de scumpe. În al doilea rând, că să ajungem la casacada Niagara trebuie să cumpărăm o excursie care să includă transportul din Toronto la Niagara, dus-întors, și cel mai probabil că în Ottawa nu era posibil să ajungem. Având mașină ne-a fost Ușor să alegem cazări in afara orașului, ceea ce ne-a ajutat bugetul.
Dacă faci o listă cu pro și contra, vei vedea cât de necesară e mașina.
Despre închireri și costuri
Noi am închiriat o Toyota RAV4 de la Hertz. În momentul în care am rezervat mașina (in aprilie) a fost cea mai ieftină mașină de pe Rental Cars. Închirierea pentru 10 zile ne-a costat 230 euro (23 euro/zi), cu asigurare standard. Am preluat mașina din aeropotul din Montreal și chiar dacă procesul de preluare a fost greoi (am așteptat 2 ore), am fost extrem de mulțumiți.
Cât costă benzina în Canada?
În cele 10 zile petrecute în Canada am alimentat de multe ori, până la urmă am condus peste 2000 km, iar prețurile se schimbau de la o zi la alta. În medie, un litru de benzină ”regular„ costă 2CAD (în iunie 2022). De asemenea, ne-am bucurat că mașina noastră nu funcționa cu diesel deoarce prețul pentru un litru de diesel era in medie 2,30 CAD.
Un lucru important e că toate benzinariile sunt self-service și prepaid. Astfel, pentru a alimenta, ai nevoie de un card VISA/MasterCard. Sistemul de plată e același că în țările din vestul Europei.
Că o mică concluzie, inchirierea unei mașini e esențială în Canada. Bineînțeles că depinde mult și de itinerariul pe care îl ai, dacă vrei să vizitezi toată țara sau doar partea de est. De exemplu, Toronto- Vancouver implică cel puțin 40 ore de condus și tranzitarea întregii Americi. In aceasta situatie, avionul e cel mai practic
Că o scurtă paranteză, și canadienii și americanii ne spuneau de fiecare dată că sunt impresionați de transportul în comun din Europa și că și-ar dori să fie la fel și la ei în țară. Astfel, nu ar trebui sa te bazezi pe faptul ca transportul in comun din America de Nord e la fel de bine pus la punct ca cel din Europa.
Intrarea in Canada / Cum se obtine ETA pentru Canada?
Abia după ce am cumpărat biletele de avion și după ce am închiriat mașină, ne-am ocupat de această ETA (Electonic Travel Authorization) de care au nevoie toți cetățenii români care vor să viziteze Cananda. Nu ne-am agitat prea tare deoarce ETA nu e considerată că fiind o viză de turist, ci e mai degrabă o formalitate. Pe scurt, ETA este un formular care se completează online și care îți perimite intrarea pe teritoriul canadian.
Ce trebuie să știi despre ETA:
- se completează online (click aici)
- completarea fromularului durează max. 10 minute
- la final trebuie sa achiți o taxă de 7CAD (plata se face doar cu cardul)
- ETA se aprobă imediat, în descurs de 5-10 minute
- aceasta autorizație de călătorie este valabilă 5 ani sau până la expirarea pașaportului și permite intrări multiple pe întreaga valabilitate
- ETA este intr-un fel legata de pașaportul tău, astfel dacă schimbi pașaportul, va trebui să aplici din nou pentru ETA
ETA este verificată la check-in, în momentul în care îți scanezi pașaportul. Așa cum spuneam, această este ”legată” de pașaport și astfel nu va fi nevoie să prezinți niciun domument adițional la check-in sau la intrarea în Canada.
La intrarea în Canada, cel puțin în Montreal, tot procesul este digitalizat. Există aparate, ca cele de self check-in unde pe rând vei scana pașaportul, vei răspunde la niște întrebări și îți vei face un selfie. Ulterior, cu formularul pe care aparatul ți-l va da și cu pașaportul vei merge la un ofițer care îți va adersa niște întrebări suplimentare, dacă este cazul.
Itinerar pentru 10 zile in Canada
Zilele 1 -3 – Quebec
Atunci când am pregătit itinerariul pentru road trip-ul nostru prin Canada, am ținut morțiș să mergem și în Quebec. Văzusem de-a lungul timpului atât de multe fotografii cu faimosul Château Forterac încât mi-am spus că trebuie să parcurgem cei 200 km până în Quebec că să văd cu ochii mei cum arată cel mai fotografiat hotel din lume. Cu timpul am descoperit multe alte lucruri interesante despre Quebec, am citit un pic din istoria lui și am descoperit că are și alte lucruri de oferit. Astfel, după un somn odihnitor în Montreal, am pornit spre Quebec conducând pe cea mai lungă autostrada din lume – TransCanadiana – și făcând un milion de oprire la Tim Hortons. Timp de două zile am luat la pas acest oraș desprins din povești, am bifat câteva atractii turistice din Quebec și am rămas surprinși de faptul că orașul Quebec (a nu se confundă cu provincia Quebec) e un mic colț de Franța în estul Canadei.
Drumul dintre Montreal si Quebec se parcuge in aproximativ trei ore, iar ca sa profitam de jet leg-ul pe care il stiam prea bine de datile trecut, imediat ce ne-am trezit, am plecat spre Quebec. In acea dimineata am facut cunostinta cu Tim Hortons, care a devenit locul nostru preferat pentru micul dejun sau pentru o gustare rapida.
In Quebec am stat doar două nopti și am ales un hotel-motel aflat la 10 km de centrul orașului. Dacă totuși vrei sa stai în îmi orașului, iar bugetul nu reprezinta o problema, poți sta în cel mai fotografiat hotel din lume. Noi am stat la Hotel and Suites Monte-Cristo*** .
Daca vrei sa citesti mai multe despre Quebec, te invit sa citesti acest articol.
Ziua 4 – in drum spre Toronto
Încă loviți de jetleg, în ziua 4 am plecat spre Toronto. Am pornit pe Transcandiana, iar când am ajuns în apropiere de Toronto – un oraș bine cunoscut pentru numărul mare de ambuteaje – am pornit pe autostrada 407, că să ajungem la apartamentul din Brampton.
Ce nu știam noi e că autostrada 407 e singurul drum cu plată din Ontario și că, în cazul nefericit în care o folosești, plătești pentru fiecare kilometru parcurs. Bineînțeles că lucrurile nu sunt așa de simple. Prețul pe km diferă în de la o oră la altă (la orele de vârf e mai scump), iar plata se face doar dacă ai acces la platforma de plata. Noi am mers cam 100 km și am încercat să plătim, însă nu am avut toate informațiile necesare pentru a intra în cont.
Informațiile în online nu sunt foarte clare, de aceea cred că acest drum este de evitat! Că o scurtă paranteză, durmul 407 era gol (gol!), iar pe forumuri toți canadienii lua apărarea frumoasei lor autostrăzi, aruncând cu norori în turstii care nu înțelegeau care e treaba cu ea. E amuzând să vezi că localnicii iau apărarea unui lucru pe care ei nu îl folosesc :))) Probabil nici noi nu îl foloseam dacă traficul din Ontario, din Greater Toronto nu era infernal. 😀 Până la urmă, am plătit aprox. 30 euro pentru acei 100 km.
După 10 ore și 800 km am ajuns în orașul nord-american după care tânjeam amândoi – Toronto.
Zilele 5-7 – Toronto si cascada Niagara
Dacă prima noastră oprire ar fi fost Toronto, proababil road trip-ul nostru canadian nu ar mai fie existat. Toronto ne-am plăcut enorm de mult, iar pentru că seamănă izbitor cu New York, cele 3 zile pe care le-am petrecut acolo, au fost că un pansament pe suflet. Două zile întregi le-am acordat orașului zgârie-norilor de sticlă, iar la finalul fiecărei zile, nu doar că eram obosiți de la cei peste 25 km de mers pe jos, ci extrem de fericiți și încântați. Îmi plăcuse mie Quebec, dar Toronto era cu totul altă poveste. Povestea mea preferată!
La fel că în cea de-a două noastră vizită în New York, și în Toronto ne-am plimbat în continuu pe străzile din downtown și chinatown. Nu am ratat o vizită în CN Tower – la un moment dat cea mai înalta clădire din lume, sau Distillery District, unde am mâncat înghețată cu ceai negru Earl Grey în con făcut homemade, chiar în față noastră. Drumurile noastre ne-au dus prin St. Lawrance Market, pe lângă Gooderham Building și prin Berczy Park. Așa cum am spus, am mers 50 km în două zile, doar în Toronto.
Excursie de o zi la cascada Niagara
Deși cascadă Niagara se află la doar o ora de mers cu mașina din Toronto și e genul de excursie pe care o poți face într-o zingura zi, am ales să rămânem peste noapte în Niagara Falls. În mare parte, am rămas că să vedem spectacolul de lumini și aritificii care are loc în fiecare seară, în lunile de vara. Astfel, după o oprire la Niagara Falls Premium Outlets (apropro, nu pleca de acasă cu un bagaj plin de haine deoarece și Canada e un paradis pentru shopping), am ajuns în Niagara Falls, unde am rămas peste noapte. Intenționat am ales un hotel aproape de Niagara, care să fie la o distanță scurtă de mers pe jos de promenadă.
Se spune că cea mai frumoasă parte a cascadei e cea canadiană, acolo având posibilitatea de a admira potcoava cascadei. Partea canadiană e și mai animată, cu restaurante, casinouri și hoteluri care oferă camere cu priveliște la Niagara. Tot aici există o grămadă de activități, cele mai renumite fiind plimbarea cu tiroliana și Boat Cruise & Behind Falls Tour. Cine vrea să vadă Niagara de la înălțime poate urcă în Skylon Tower (verifică prețurile).
Dacă nu vrei să rămâi peste noapte la Niagara sau poate ești într-o escală în Toronto, îți recomand o excursie de o zi la cascadă Niagara, care include pick-up și drop-off în Toronto, transportul și plimbare cu barcă, timp liber pentru activități și ghid turistic.
Zilele 8 – 10 – Ottawa si Montreal
În drumul spre Montreal, am făcut o oprire în Ottawa. De ce Ottawa? Pentru că în copilărie colecționăm reviste de călătorie (revistele Atlas) și pe coperta unei reviste era o imagine din Ottawa. La vremea acea mi se părea că sună exotic. Și adevărul e că mi-a plăcut tare mult Ottawa, iar motivul pentru care mi-a plăcut e că mi-a adus aminte de Londra. De altfel, Ottawa e capitală Canadei încă din 1857 atunci când Regina Victoria i-a oferit orașului această titulatura.
Deși vremea bună ne cam evita, tot am avut timp să explorăm Parliment Hill și Bayward Market, unde chiar am prins o piață în aer liber, soare și tarabe cu mâncare. Nu am plecat din Bayward Market fără să încercăm preparatul tradițional al orașului, și anume: coadă de castor. Stai liniștit, nu am mâncat carne de castor și o gogoașă mare cu nutela și banane, numită beavers tail.
Nu am ratat nici canalul Rideau. Canalul Rideau, lung de 200 de kilometri și adânc de 1,6 metri, leagă Ottawa de Kingston, pe lacul Ontario. Denumit uneori și calea navigabilă Rideau, canalul a fost conceput inițial că o rută strategică între Montreal și Lacul Ontario, a cărei necesitate militară a fost demonstrată în timpul războiului cu Statele Unite din 1812. Iarnă canalul devine o zonă de agrement pentru festivaluri și patinaj. Supranumit Rideau Canal Skateway, este cel mai mare patinoar în aer liber din lume.
Când vine vorba de muzee, Ottawa nu dezamăgește. De neratat sunt: Național Gallery of Canada, Canadian War Museum, Canada Aviation and Space Museum sau Canada Science and Technology Museum
Buget pentru o vacanta de 10 zile in Canada
Canada nu e o destinație ieftină, iar din cauză că am mers în iunie – high season în Canada, dar și a faptului că am prins weekend-ul de Montreal Grand Prix, prețurile la cazare au fost destul de mari. În medie, am plătit 70 euro/noapte pentru o cameră dublă; 230 euro pentru închirierea mașinii (nu mai țin minte cât ne-a costat combustibilul); o masă pentru două persoane ne-a costat în medie 40 euro; intrarea la CN Tower ne-a costat 57 euro/2 persoane. La final, zborurile spre și din spre Canada ne-au costat 480 euro/2 persoane.
În Canada prețurile afișate nu includ TVA-ul și să aflăm că de fapt în unele state există două tipuri de taxe care se aplică la absolut orice. De exemplu, în Quebec există o taxa guvernamentală (5%) și o taxa provincială (10%). Astfel, atunci când cumperi ceva (magnet de frigider, mâncare din supermarket, etc) trebuie să mai adaugi încă 7-15%. La fel e și la restaurant, unde prețurile din meniu nu includ taxele. Așadar, trebuie mereu să ții cont ce prețul afișat nu e și cel final.
Road trip in Canada – din Quebec la cascada Niagara
Ultima oprire din acest road trip în Canada a fost Montreal. Montreal a fost de departe orașul pentru care am avut cel mai mare plan, o lista plină cu activități și atracții turistice pe care ne doream să le vizităm, iar adevărul e că nu am văzut nimic din Montreal. Am ajuns în ultima zi din întreagă călătorie, după 10 zile și 2000 km parcurși prin jumătatea estică a Canadei, obosiți și destul de supărați pe vremea mohorâtă care ne urmarea încă de când am ajuns în țară artarului. În ultimele noastre ore petrecute în Canada, ne-am plimbat un pic prin centrul orașului – am prins chiar ziua de dinaintea Grand Prix -, am bifat două locuri de pe lista: smoked meat sandwich și Vieux Port de Montreal. Cum suntem gurmanzi, nu am putut omite preparatul cu care se laudă locuitorii Montrealului și nici portul vechi, alături de Old Montreal.
Plecarea din Montreal a fost un cu peripeții. Din fericire, am ajuns destul de devreme în aeroport și nu am pierdut avionul după ce am stat 2 ore la coadă, că să ajungem la security check. Mai apoi, avionul nostru a avut o întârziere de 2 ore, lucru care ne-a ținut ocupați toată noaptea în gândirea unei strategii prin care să ajungem în timp pentru cel de-al doilea zbor. Air Canada, la fel că Air France, a fost o dezamăgire. Cu toate că avionul era la sol de ceva timp (în Montreal), am plecat cu două ore întârziere, iar când cei care aveau escală în Paris au cerut ajutorul, angajații Air Canada au ridicat din umeri. Din momentul în care am aterizat și până la decolare (spre Milano) am avut 1 ora și 40 minute timp că să tranzităm aeroportul din Paris. Ei bine, pe ceas ne-a luat 2 ore și 10 minute. Ne-am rugat de angajtii de la Air Canada să ne lase să coboram primii din avion (eram noi și încă câteva zeci de persoane disperate) și ni s-a spus că nu se poate; ne-am rugat de angajații din aeroport să ne dea voie să ”skip the line”, ni s-a spus că nu se poate. În 2 ore și 10 minute ne-au fost verificate bagajele de 2 ori, am trecut printr-un control de pașapoarte și un altul pentru bilet (că să intrăm în zona de tranzit). Norocoul nostru a fost că ce cel de-al doilea zbor a avut întârziere și că în toată nebunia aia în care angajații ridicau din umeri, au existat alți pasageri buni și răbdători care ne-au ajutat. A fost cea mai grea zi din toată viață noastră de călători și motivul pentru care atunci când vedem escale în Charles De Gaulle ni se ridică părul pe mâini.
Nu știu dacă există vreo morală din pățania noastră, poate acea de a alege cel puțîn 6 ore între zboruri (noi am avut doar 3 ore 40 minute), dar călătoriile ne oferă și astfel de momente. Cât despre prima călătorie în Canada, putem spune că a fost exact așa cum ne doream să fie. Am făcut un road trip în adevăratul sens al cuvântului și am descoperit locuri frumoase, cu adevărat frumoase.
[…] Road trip in Canada – din Quebec la cascada Niagara […]
[…] 10 zile in Canada – traseu si costuri […]